01 mai 2007

Harepusvott til liten hånd/Tiny rabbit for tiny hand





Som småbarn hadde min bror og jeg alltid små votter med snor i enten rød og hvite eller blå og hvite. De var strikket av min kjære farmor i perlekrepp. Her om dagen fant jeg en av disse vottene igjen. Hun hadde en hel bok med forskjellige små dyr på rutepapir som hun klippet ut av blader og disse brukte hun til vottene våre. Vi hadde votter med bamser, hunder og altså harepus.

Her kommer et diagram til votten. Jeg har tegnet det etter selve votten, så det kan være feil. Særlig var det vanskelig å tegne inn fellingen rett. Bråtet er på 44 m og str i striper etter den nederste delen av diagrammet. Farmor strikket alltid bråt i 2r 2vr med striper. Jeg har kopiert en annen vott av henne i Sisu på p 2,5. Den ble ca str 4 år.

Lykke til!
When my brother and I were babys and todlers our grandmother allways made little mittens for us. She had a writing book with many pieces of graph paper taken from magazines and books and she made lovely mittens with rabbits, teddies, cats and dogs. They where practically joined to a long string of twisted yarn and she made them in red og blue and white.
Some day now I found one of these mittens. I have made for you the chart to follow, but no further advice, I'm afraid. The rib should be k2, p2, starting with 44 m. I use nedles #2,5 mm and yarn that is 28m pr 10 cm.

8 kommentarer:

Anonym sa...

For ett nydelig mønster.. Helene Harefrøken på tur..

Anonym sa...

Så søt en liten harefrøken. Moro at du tar vare på slike gamle mønster. Tusen takk!

Anonym sa...

Nå har jeg vært å forsynt meg av ditt flotte vottemønster.
Mange takk for at du deler.

Anonym sa...

Beautiful mittens.......anyone have the pattern in english to make mittens like this ????

Pinneguri sa...

Så stilig, enda en votte- og mønster-medstrikker! Hyggelig å finne bloggen din :D Håper du lager og legger ut mange mønstre.
Jeg ville ikke uroe meg for om du har tegna inn fellinga rett. Sjøl ser jeg aldri på mønstrene på fellinga, der tar jeg det for gitt at jeg skal felle i hver side på hver omgang likevel.

Annelive sa...

Hei og takk for at du deler oppskriften! Jeg har nå strikket disse i babystørrelse og linket til deg. Bilder finner du i min blogg.

Hjertelig hilsen
Annelive

Susanne sa...

Tusen takk for at du deler mønsteret på disse søte vottene :)

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er