22 september 2013

FRIÅR

- går nemlig på Nla-lærerskolen i høst, på linjen kunst og håndverk.
For lenge siden bestemte jeg meg for at en gang i livet så SKAL jeg ta forming på lærerskolen og så ble det nå, fra sommeren 2013 til 2014. Kjempeinspirerende å gjøre noe helt annet enn jeg pleier. Først forsøkte vi keramikk, det har jeg ikke laget siden ungdomsskolen på 80-tallet.
Leire et et tålmodigshetsprosjekt, har jeg funnet ut. Det er ikke som strikking der man bestemmer farger på forhånd. Og så er det den rare konsistensen, først myk og føyelig, så lærhard og lett å forme som man vill og lime sammen deler med slikkers ("leirelim" laget av leire og vann).
Da er det rart når alt er tørket og så brent og ikke noe mer kan forandres utenom fargen, og den forandrer seg utrolig ved brenning.
Kjempekjekt å prøve, men jeg har ikke tålmodighet eller utstyr til å holde på med dette senere, tror jeg....
 
Dette er prøver på farger som jeg ville skulle se ut som himmel, blå begitning med penseldekor og sjablong

 
Et sett ferdige prøver og stempler, en skål som er hel, men med uvøren kant og en som dessverre knuste. Samt en liten fugl, som var oppgave.

 
Her er fuglen tidligere i prosessen, liten og blid 

 
Her har den fått farger


Ingen kommentarer: